Wat betekent de AVG voor e-mailmarketing

Door: Peter
Op 25 mei gaat de nieuwe AVG wet in. Deze nieuwe wet roept veel vragen op bij marketeers over het gebruik van e-mailadressen voor (commerciële) doeleinden. Eén van de meest gebruikte tools is het versturen van gerichte nieuwsbrieven. Mag je na 25 mei je huidige database nog mailen? Deze en andere vragen behandel ik in deze blog.

Kan ik mijn huidige mailinglijst na 25 mei nog mailen?

Zolang je de wetten en regels naleeft, is er niets aan de hand en mag je ook na 25 mei je huidige database blijven mailen. Let wel op dat je commerciële mailings alleen mag versturen aan contacten die daarvoor toestemming hebben gegeven in het verleden. Maar waarschijnlijk is dit al gebeurd, doordat je gebruikt maakt van opt-in. Klanten waar je een factuur naar toe gestuurd hebt, mag je ook mailings toesturen. Echter dienen de mailings wel gerelateerd te zijn aan hetgeen je klant eerder bij je afgenomen hebt. Je mag dus niet een fiets verkopen en vervolgens mailings gaan sturen met computeraanbiedingen. Verder moeten mensen zich altijd eenvoudig uit kunnen schrijven voor je nieuwsbrief. Zorg dus voor een duidelijke opt-out in je nieuwsbrieven.

Mag ik ook koude acquisitie plegen middels mijn mailsysteem?

Je mag iemand niet meer digitaal een bericht sturen zonder dat hij of zij jou daarvoor toestemming heeft gegeven. Onder digitale berichten vallen e-mails, SMS-jes en Whatsapp-berichten. Je zult dus vooraf toestemming moeten vragen aan diegene die je mailt, of je commerciële boodschap(pen) mag mailen. Ook al zijn gegevens openbaar, bijvoorbeeld een e-mailadres van een bedrijf dat op een website staat, je mag die niet zo maar gebruiken. De reden dat die gegevens daar staan is zodat geïnteresseerden dat bedrijf kunnen bellen of mailen met een vraag over hun product of dienst. En niet om jouw product of dienst aan de man te brengen. Je mag die informatie dus alleen gebruiken voor het doel waarvoor ze openbaar zijn gemaakt.

Hoe bereik ik potentiële klanten dan?

Je kunt potentiële gasten en/of klanten bellen of per post iets toesturen, zonder dat je hier explicite toestemming voor nodig hebt.

Samengevat, de belangrijkste punten volgens de AVG

  • De opt-in moet vrijwillig gegeven zijn door middel van een actieve handeling.
  • De opt-in mag geen onderdeel zijn van de algemene voorwaarden.
  • De ontvanger moet geïnformeerd worden over waarvoor zijn data gebruikt gaat worden.
  • De gegevens moeten rechtmatig, behoorlijk en op transparante wijze verkregen zijn. Er moet dus tijdens het verzamelen duidelijk zijn waarvoor je de gegevens gaat gebruiken.
  • Voor elk doel moet er apart toestemming worden gegeven. Bijvoorbeeld een vinkje voor je opt-in en een vinkje dat de persoonsdata met derden wordt gedeeld.
  • Wanneer iemand nog geen 16 is, moet iemand met ouderlijk gezag (mede)toestemming geven.
  • De opt-ins moeten geregistreerd worden. Je moet dus altijd kunnen aantonen hoe je de opt-in hebt verzameld, zodat de rechtsgeldigheid ervan kan worden bewezen.
  • Bij elk inschrijfformulier moet naar het privacystatement op de website worden verwezen.
  • Je mag iemand natuurlijk niet meer mailen als iemand zich uitschrijft voor je nieuwsbrieven.
  • Elke commerciële mail moet een uitschrijflink bevatten, waarmee de ontvanger zich eenvoudig kan uitschrijven.

(bron: www.marketingfacts.nl)

Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

27 november 2024
53 Graden Noord wordt implementatiepartner van Apicenter
Bij 53 Graden Noord zijn we altijd op zoek naar manieren om ondernemers en organisaties slimmer, efficiënter en succesvoller te laten ...
27 november 2024
Bestellen en betalen via Whatsapp
Wij zijn partner geworden van OrderLemon en zij zijn een initiatief gestart om een boost te geven aan het lokale ondernemerschap en dan met ...
27 november 2024
Wij zijn partner van Futy leadbots
Met de Leadbots van Futy zet je website bezoekers klantvriendelijk om in Leads, o.a. via WhatsApp, een Terugbelverzoek of een ...