​Waarom een nieuwsbrief versturen? De voordelen en tips op een rijtje!

Door: Mike
Nieuwsbrieven werden vroeger offline ingezet om de doelgroep grootschalig te bereiken. Dit marketinginstrument is natuurlijk verouderd, maar in plaats daarvoor hebben we nu de mogelijkheid om digitale nieuwsbrieven en mailings te versturen. Deze instrumenten zijn uitstekend om klanten direct te benaderen. Waarom? Dat leggen we graag uit! Lees onze ervaringen en tips.

Persoonlijk

Waar de offline nieuwsbrief van vroeger erg algemeen was, zijn de nieuwsbrieven van tegenwoordig veel persoonlijker. Algemene nieuwsbrieven zijn gedateerd, de klant verwacht namelijk steeds meer van een aanbieder. Ze verwachten bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen en content die voor hen relevant is. Door hier als ondernemer slim op in te spelen, zorg je ervoor dat klanten jouw product of dienst sneller aanschaffen of zullen gebruiken.

Segmentatie

Door te segmenteren in nieuwsbrieven is het eenvoudiger om gepersonaliseerde berichten uit te sturen. Denk aan een geboortedatum van een volger van jouw nieuwsbrief, waarbij de volger gefeliciteerd wordt. Bekijk of de volger heel frequent aankopen doet, of iets minder, en speel hier op in. Op deze manier zorg je ervoor dat de doelgroep zich echt belangrijk voelt. Er zijn talloze functies waarop gesegmenteerd kan worden, maak hier dus ook gebruik van!

Doelgroep

Waar het veelvuldig misgaat bij het overgrote deel van alle bedrijven die een ‘gepersonaliseerde’ nieuwsbrief verzenden, is het niet voldoende kennen van de doelgroep. Het is erg belangrijk om te weten wie je doelgroep is, om zo op hun interesses in te spelen. Wanneer je dit goed weet, krijgt de doelgroep meer affiniteit met het bedrijf en voelen ze meer voor jouw merk.

Consistentie

Zorg dat de informatie en het nieuws dat je deelt altijd van hetzelfde niveau is. Zo weet de doelgroep wat ze kunnen verwachten van jouw nieuwsbrief. Naast consistentie in de inhoud, is het ook belangrijk om te zorgen voor een andere vorm van consistentie: frequentie. Zorg dat je een vast tijdsschema aanhoudt voor het versturen van je nieuwsbrieven. Wanneer je dit doet creëer je een bepaalde verwachting. Als je deze verwachting waarmaakt, wordt de nieuwsbrief vaker gelezen en haal je meer resultaat uit de mailings.

Niet zomaar versturen

Wat erg belangrijk is, is dat je niet een nieuwsbrief gaat uitsturen om het uitsturen. Voornamelijk als je een vast tijdsschema aanhoudt, waarin je iedere week een nieuwsbrief uitstuurt. Daarom is het belangrijk om al van te voren te weten wat je wil gaan versturen, en waarom. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden, maar zorg er altijd voor dat je de affiniteit van de doelgroep met jouw merk of bedrijf probeert te versterken. Het is niet eenvoudig om een dergelijke nieuwsbrief op te stellen. Zorg er daarom voor dat je dit uitbesteed aan een extern bedrijf, wanneer je zelf niet genoeg kennis vergaard hebt over deze onderwerpen.

Automation

Het begrip automation is een wat nieuwere mogelijkheid bij het versturen van content. Het klinkt misschien een beetje ingewikkeld, maar dat is het niet. Automation is eigenlijk een reeks van mails die automatisch verstuurd wordt. Dit maakt het gemakkelijker om gepersonaliseerde content te communiceren naar jouw doelgroep. De mails worden verstuurd met tussenpozen van een dag, twee dagen, een week: net wat je wilt. Wil je meer weten over automation? We leggen het graag uit en verzorgen graag een dergelijke campagne voor je.

Openen en analyseren

Heb je genoeg onderzoek gedaan naar de doelgroep, voldoende content verzameld en een mooi design voor je nieuwsbrief gevonden? Dan is het tijd om te versturen! Maar hoe weet je nu eigenlijk of jouw gepersonaliseerde nieuwsbrief, met perfecte content voor die specifieke doelgroep, ook daadwerkelijk wordt geopend? Het analyseren van je campagne is erg belangrijk. Via handige programma's kun je bekijken wat het percentage van nieuwsbrieven is dat geopend of niet geopend is. Zo weet je dus of jouw nieuwsbrief effectief is, en wordt gelezen. Wanneer de nieuwsbrief niet goed gelezen wordt, is er geen goede respons van de doelgroep en moet je bekijken of je wel de juiste acties ondernomen hebt die hiervoor beschreven zijn.


Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

27 november 2024
53 Graden Noord wordt implementatiepartner van Apicenter
Bij 53 Graden Noord zijn we altijd op zoek naar manieren om ondernemers en organisaties slimmer, efficiënter en succesvoller te laten ...
27 november 2024
Bestellen en betalen via Whatsapp
Wij zijn partner geworden van OrderLemon en zij zijn een initiatief gestart om een boost te geven aan het lokale ondernemerschap en dan met ...
27 november 2024
Wij zijn partner van Futy leadbots
Met de Leadbots van Futy zet je website bezoekers klantvriendelijk om in Leads, o.a. via WhatsApp, een Terugbelverzoek of een ...