Social media marketing uitbesteden: is dat verstandig?

Door: Peter
Social media leveren bedrijven steeds meer klantinteractie, leads en omzet op. Daarom willen veel ondernemers, groot en klein, hun marketing op social media tegenwoordig professioneel aanpakken. Een groot deel loopt van hen loopt daarbij tegen een dilemma aan: is het nu wel of juist niet verstandig om je social media marketing uit te besteden?

Af en toe een tweetje plaatsen, wat vragen van klanten beantwoorden op Facebook en elke vrijdagmiddag een geinig fotootje op Instagram zetten: daarmee kom je als ondernemer eigenlijk geen steek verder. Als je serieus werk wilt maken van marketing via social media, moet je er ook serieus tijd en aandacht in investeren. Dat is nooit weggegooide tijd en aandacht, want goede marketing verdient zichzelf terug – en dat geldt zéker voor social media marketing. Maar waarom is dat eigenlijk zo?

Waarom is social media marketing van belang?

Zakelijke accounts op social media vormen één van de beste manieren om contact te zoeken en te onderhouden met klanten en potentiële klanten. Dat komt doordat mensen social media bezoeken voor informatie en interactie over de onderwerpen die hun interesseren, zowel privé als zakelijk. En dat gebeurt in Nederland behoorlijk massaal: maar liefst 13,7 miljoen Nederlanders gebruiken in 2022 één of meerdere social media.

Op social media kun je dus in potentie een hele hoop mensen bereiken, en die mensen zijn actief op social media juist omdat ze graag informatie willen ontvangen. Kortom: de ideale voedingsbodem om marketing te bedrijven.

Zelf de social media beheren lukt vaak niet

Veel ondernemers, vooral de wat kleinere bedrijven uit het mkb-segment, die zelf hun social media marketing aanpakken, halen daar echter allerminst het optimale rendement uit. Dat komt doordat ze vaak niet met een duidelijke marketingstrategie werken, geen duidelijke calls-to-action verwerken in hun social uitingen en veel fouten maken. Fouten in taalgebruik bijvoorbeeld, maar ook in opmaak en algehele uitstraling van het social account. Kortom: ze ‘posten maar wat’. Binnen het bedrijf is er bovendien vaak geen expert op het gebied van social media aanwezig, dus wordt het een taakje dat iemand er een beetje naar eigen inzicht bij doet.

In veel gevallen heeft dat alles tot gevolg dat social accounts in slechte staat verkeren of zelfs stilvallen. En dat is dan weer dodelijk voor je bedrijf: een Facebook-pagina waar al maanden niets op gepost is, doet klanten zich afvragen of je bedrijf eigenlijk nog wel bestaat. Dat is natuurlijk niet het imago dat je wilt uitstralen.

Zes redenen om je social media marketing uit te besteden

Om dat te voorkomen en juist het optimale rendement uit social media te halen, kiezen veel mkb’ers er steeds vaker voor om de social media marketing uit te besteden. Daar zijn zes goede redenen voor die door mkb’ers veelvuldig worden genoemd:

  1. Ze zoeken iemand met verstand van hoe social media werken – want die werken allemaal weer nèt anders – en welke typen posts goed werken. Het verschil maak je met foutloze teksten, pakkende visuals en per platform de perfecte aanpak.
  2. Ze willen uitstralen dat ze hun doelgroep door en door kennen, begrijpen en aanspreken. Posts op social media sorteren alleen effect als je doelgroep zich erin herkent, zich erdoor voelt aangesproken en zich begrepen voelt.
  3. Ze zijn op zoek naar iemand met de noodzakelijke kennis over hoe je zoveel mogelijk mensen bereikt en hoe je aanzet tot interactie. Niets is immers frustrerender dan een post die niemand bereikt en waar niemand op reageert.
  4. Ze willen continu inzicht in de resultaten van hun social media marketing op alle afzonderlijke platforms en direct kunnen bijsturen als dat nodig is. Want je wilt uiteraard te allen tijde meten wat social media marketing je oplevert en waar mogelijk nog winst te boeken is.
  5. Ze willen worden verrast met creatieve content die opvalt bij voorbijscrollende gebruikers en hun aandacht vasthoudt. Het is belangrijk om boven het maaiveld uit te steken, want er is al zoveel online content. Opvallen doe je dan door creatief te zijn – niet eenmalig, maar keer op keer.
  6. Ze zoeken iemand die de laatste trends op het gebied van social media volgt en daar direct op inspeelt. Zo sta je vooraan bij de nieuwste mogelijkheden en ben je altijd net even hipper, sneller en moderner dan je concurrenten.

Wat kun je verwachten als je je social media marketing uitbesteedt?

Overgaan tot uitbesteden vergt uiteraard een investering. Daar zie je het liefst concrete resultaten voor terug. Wanneer je je social media marketing laat uitbesteden, kun je drie concrete resultaten verwachten:

  1. Een groter bereik van je social posts;
  2. Meer interactie, in de vorm van likes, reacties en shares;
  3. Een hogere conversie, in de vorm van clicks en uiteindelijk omzet.

Samenwerken, samen groeien

“Maar kennen andere mensen mijn bedrijf hiervoor wel goed genoeg?” is een vraag die vaak wordt gesteld als het om het uitbesteden van de volledige social media marketing gaat. Uiteraard ken je als ondernemer je eigen bedrijf het beste. Als je je social media marketing uitbesteedt, doe dat dan ook in goede samenwerking.

Spreek bijvoorbeeld af dat nieuwe concepten altijd eerst door jou goedgekeurd worden. Op die manier komen er nooit onjuistheden online. En naar gelang de samenwerking langer voortduurt, is die check op den duur vaak niet meer nodig. Zo wordt samenwerken uiteindelijk samen groeien.

Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

27 november 2024
53 Graden Noord wordt implementatiepartner van Apicenter
Bij 53 Graden Noord zijn we altijd op zoek naar manieren om ondernemers en organisaties slimmer, efficiƫnter en succesvoller te laten ...
27 november 2024
Bestellen en betalen via Whatsapp
Wij zijn partner geworden van OrderLemon en zij zijn een initiatief gestart om een boost te geven aan het lokale ondernemerschap en dan met ...
27 november 2024
Wij zijn partner van Futy leadbots
Met de Leadbots van Futy zet je website bezoekers klantvriendelijk om in Leads, o.a. via WhatsApp, een Terugbelverzoek of een ...