Af en toe een tweetje plaatsen, wat vragen van klanten beantwoorden op Facebook en elke vrijdagmiddag een geinig fotootje op Instagram zetten: daarmee kom je als ondernemer eigenlijk geen steek verder. Als je serieus werk wilt maken van marketing via social media, moet je er ook serieus tijd en aandacht in investeren. Dat is nooit weggegooide tijd en aandacht, want goede marketing verdient zichzelf terug – en dat geldt zéker voor social media marketing. Maar waarom is dat eigenlijk zo?
Zakelijke accounts op social media vormen één van de beste manieren om contact te zoeken en te onderhouden met klanten en potentiële klanten. Dat komt doordat mensen social media bezoeken voor informatie en interactie over de onderwerpen die hun interesseren, zowel privé als zakelijk. En dat gebeurt in Nederland behoorlijk massaal: maar liefst 13,7 miljoen Nederlanders gebruiken in 2022 één of meerdere social media.
Op social media kun je dus in potentie een hele hoop mensen bereiken, en die mensen zijn actief op social media juist omdat ze graag informatie willen ontvangen. Kortom: de ideale voedingsbodem om marketing te bedrijven.
Veel ondernemers, vooral de wat kleinere bedrijven uit het mkb-segment, die zelf hun social media marketing aanpakken, halen daar echter allerminst het optimale rendement uit. Dat komt doordat ze vaak niet met een duidelijke marketingstrategie werken, geen duidelijke calls-to-action verwerken in hun social uitingen en veel fouten maken. Fouten in taalgebruik bijvoorbeeld, maar ook in opmaak en algehele uitstraling van het social account. Kortom: ze ‘posten maar wat’. Binnen het bedrijf is er bovendien vaak geen expert op het gebied van social media aanwezig, dus wordt het een taakje dat iemand er een beetje naar eigen inzicht bij doet.
In veel gevallen heeft dat alles tot gevolg dat social accounts in slechte staat verkeren of zelfs stilvallen. En dat is dan weer dodelijk voor je bedrijf: een Facebook-pagina waar al maanden niets op gepost is, doet klanten zich afvragen of je bedrijf eigenlijk nog wel bestaat. Dat is natuurlijk niet het imago dat je wilt uitstralen.
Om dat te voorkomen en juist het optimale rendement uit social media te halen, kiezen veel mkb’ers er steeds vaker voor om de social media marketing uit te besteden. Daar zijn zes goede redenen voor die door mkb’ers veelvuldig worden genoemd:
Overgaan tot uitbesteden vergt uiteraard een investering. Daar zie je het liefst concrete resultaten voor terug. Wanneer je je social media marketing laat uitbesteden, kun je drie concrete resultaten verwachten:
“Maar kennen andere mensen mijn bedrijf hiervoor wel goed genoeg?” is een vraag die vaak wordt gesteld als het om het uitbesteden van de volledige social media marketing gaat. Uiteraard ken je als ondernemer je eigen bedrijf het beste. Als je je social media marketing uitbesteedt, doe dat dan ook in goede samenwerking.
Spreek bijvoorbeeld af dat nieuwe concepten altijd eerst door jou goedgekeurd worden. Op die manier komen er nooit onjuistheden online. En naar gelang de samenwerking langer voortduurt, is die check op den duur vaak niet meer nodig. Zo wordt samenwerken uiteindelijk samen groeien.
Reacties
Reageer op dit bericht