In de kern is het concept van Reels heel eenvoudig: korte video’s op Instagram, vergezeld door muziek en eventueel stickers of andere visuele effectjes. Ze mogen maximaal zestig seconden duren en je monteert ze in een handomdraai eigenhandig in de app. Klinkt bekend? Een beetje als TikTok? Dat kan kloppen: het lijkt erop dat Instagram zich heeft laten inspireren door de stormachtige groei van TikTok. Net zoals Facebook sinds een tijdje ook is uitgerust met het Stories-concept van Instagram.
Als je social media zoals Instagram zakelijk gebruikt, bijvoorbeeld als marketingtool voor je onderneming, zijn innovaties zoals Reels aan de ene kant fijn. Ze geven je extra mogelijkheden en houden het platform modern. Aan de andere kant kan het een valkuil zijn: je moet de nieuwe opties onder de knie krijgen en je moet wellicht je social media marketingstrategie herzien, want daar heb je zo’n nieuwe optie natuurlijk niet in verwerkt. Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk om Reels toe te passen als zakelijke Instagrammer? Daar zijn drie hoofdredenen voor.
Zomaar in het wilde weg een Reel starten en online gooien, is zelden een goed idee. Toen je ooit begon met Instagram voor je bedrijf, heb je – als het goed is – ook even goed nagedacht over hoe je te werk wilde gaan. De beste social media marketing voer je immers uit met een gedegen strategie.
Dat geldt ook als je voor het eerst een optie in gebruik gaat nemen die je nog niet eerder hebt aangewend. Want je wilt natuurlijk dat je eerste Reel direct een voltreffer is. Maar wat maakt een Reel dan goed?
Allereerst is het goed om de conventies te kennen. Een Instagram Reel is kort: je kunt kiezen tussen vijftien, dertig of zestig seconden. In die maximaal zestig seconden wil je de aandacht trekken, je volgers verrassen én aanzetten tot interactie. Dat leidt direct tot een vaak gemaakte fout: standaard voor zestig seconden gaan, want je hebt immers ‘zóveel te vertellen’. Realiseer je echter dat hoe langer je Reel duurt, hoe kleiner de kans is dat mensen ‘m tot het einde bekijken.
Daarnaast is een goede Reel van tevoren ook goed overdacht, creatief gemonteerd en inhoudelijk opvallend. Maar hoe bereik je dat en hoe ga je dan precies te werk?
Een goede Reel maken doe je in vijf stappen:
Let op: Het kan voorkomen dat je muziekkeuze in Instagram maar heel beperkt is. Dat komt doordat verschillende typen accounts uit verschillende muziekbibliotheken kunnen putten. Zorg ervoor dat je account op 'ondernemer' zet voor de meest uitgebreide bibliotheek. Lees hier hoe dat werkt 'Instagram reels muziek niet beschikbaar?!'
Klaar met monteren? Dan ben je klaar en kun je publiceren. Je eerste Instagram Reel is een feit!
Klinkt het allemaal nog wat ingewikkeld, heb je aanvullende vragen of wil je gewoon eens wat advies op maat over marketing via Instagram? Tal van ondernemers maken gebruik van onze hulp op het gebied van social media marketing, dus schroom niet om contact op te nemen!
Reacties
Reageer op dit bericht