Voor veel ondernemers is het vinden van goed personeel tegenwoordig de grootste uitdaging, groter zelfs dan het vinden van nieuwe klanten. De arbeidsmarkt is krapper dan ooit, waardoor het binnenhalen van nieuw talent nooit moeilijker was dan nu. Vroeger stonden de sollicitanten in de rij voor een beschikbare baan, maar tegenwoordig staan de werkgevers in de rij voor die ene sollicitant.
Daarom zien steeds meer werkgevers de noodzaak van een goed proces rondom werving en selectie, waarmee het wèl lukt om de beste werkzoekenden uit de markt te halen. Twee dingen zijn daarbij van belang: employer branding en, als je eenmaal vacatures hebt, een inhoudelijk sterke wervingscampagne. We lichten ze beide toe.
Vooropgesteld: een goede wervingscampagne is niet een eenmalige uiting op slechts één plek of platform. In het digitale tijdperk is het van belang een goede mix van online en offline middelen in te zetten, die elkaar versterken en dus echt samenwerken. Dat is nog niet zo eenvoudig. Een vacaturetekstje opstellen kan iedereen wel. Maar een effectieve set van communicatiemiddelen en -momenten samenstellen, vergt veel tijd en moeite.
Een goede wervingscampagne begint eigenlijk al voordat je überhaupt een eerste concrete vacature hebt om te vullen. Veel ondernemers komen pas in actie als iemand ontslag neemt of als het bedrijf gaat uitbreiden en meer personeel nodig heeft. Ze gaan dus reactief te werk in plaats van proactief. Het werven van nieuw personeel wordt echter stukken eenvoudiger als je ruim daarvoor al goed hebt nagedacht over de vraag wat jou als werkgever uniek maakt en hoe je werkzoekenden het best zou kunnen overtuigen om bij jou te solliciteren. Dat noemen we employer branding, hèt middel waarmee je je werving en selectie proactief maakt in plaats van reactief.
Employer branding komt neer op het in markt zetten van jouw bedrijf als werkgever. Normaliter doe je aan marketing om je producten en diensten aan te bieden. In dit geval gaat het om je bedrijf als plek om te komen werken. Dat is belangrijk, want de werkzoekende van tegenwoordig kan kiezen uit tal van werkgevers. Je hebt dus waarschijnlijk hevige concurrentie.
Om jouw bedrijf aantrekkelijk te maken om überhaupt een sollicitatie naar te versturen, moet je aansluiting vinden bij de voor jou geschikte kandidaten in de arbeidsmarkt. Veel werkgevers vissen in de vijver van twintigers en dertigers: generatie Z en de millennials. Die vinden vaak andere dingen belangrijk dan de generatie ervoor, die hoofdzakelijk keek naar basissalaris en een beetje naar secundaire arbeidsvoorwaarden.
Tegenwoordig vinden veel werkzoekenden het bijvoorbeeld belangrijk om voor een duurzaam bedrijf te werken. Ook bedrijven waar hybride werken wordt gestimuleerd, evenals ontwikkelen en doorgroeien, hebben een streepje voor. Daarnaast waarderen ze werkgevers die flexibel omgaan met werktijden en -locaties. Dat zijn allemaal zaken die je, als ze inderdaad van toepassing zijn op jouw bedrijf, kunt benadrukken in je employer branding. Dat begint met een mooie, strakke ‘Over ons’-landingspagina op je bedrijfswebsite, maar moet ook worden verwerkt in je vacatureteksten, in social uitingen én – heel belangrijk – in je mond-tot-mondreclame. Mooie beloftes over hybride werken of doorgroeimogelijkheden moet je dus ook echt nakomen!
Vacatures ontstaan altijd op moment dat het niet uitkomt. Als je je employer branding al enigszins op peil hebt, is dat natuurlijk een pré, maar alsnog kan het wervingsproces dan veel tijd in beslag nemen: tijd die je niet aan inhoudelijk werk kunt besteden.
Zodra duidelijk is dat er een vacature gaat ontstaan, is het zaak om direct met een duidelijk wervingsplan te komen en dat ook in werking te stellen. Zo’n plan bestaat uit een overzicht van welke communicatiemiddelen je wanneer wilt inzetten en welke boodschap je op die manier wilt verspreiden. Dat kunnen zowel online als offline middelen zijn – sterker nog, de beste wervingscampagnes spelen zich juist zowel online als offline af. Denk bijvoorbeeld aan:
Kortom: om aan die ideale kandidaten te komen, zul je veel uit de kast moeten halen, maar met een goed plan kun je echt het verschil maken in de arbeidsmarkt.
In alle gevallen is het van belang om creatief te zijn en boven het maaiveld uit te steken met je wervingscampagne. Vacaturebanken en banensites staan bomvol dodelijk saaie vacatureteksten die stuk voor stuk op elkaar lijken, dus je zult moeten opvallen met unieke content om niet op te gaan in die menigte.
Dat doe je door een originele insteek te kiezen bij al je uitingen, te zorgen voor een goed grafisch ontwerp voor al je content – online en offline – en je employer branding doorlopend op peil te houden. Hulp nodig bij het neerzetten of uitvoeren van een wervingscampagne voor jouw bedrijf, of op zoek naar meer tips over employer branding? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op: we helpen je graag!
Reacties
Reageer op dit bericht