Behalve dat het logo herkenbaar moet zijn, wil je ook een boodschap mee geven. Een leuke manier om dat te doen is een verborgen boodschap in het ontwerp van een logo te verwerken. In dit artikel bespreken en analyseren we 10 bekende logo’s met een verborgen boodschap. De één zal je bekender voorkomen dan de ander, maar het blijft interessant om te zien hoe bedrijven ook hun logo’s gebruiken om bepaalde boodschappen over te brengen..
Een mooi merk dat steeds bekender wordt. Een logo ontwerp dat eenvoudig lijkt. Gewoon een cursief geschreven H. Nee, dus niet. Hier is echt over nagedacht. Het logo staat symbool voor twee personen die elkaar de hand schudden. Door de figuren strak vorm te geven ontstaat de letter H. Ideaal natuurlijk als de naam met een H begint. Met de handdruk symboliseren ze de band met de klant en uiteraard een tevreden koopovereenkomst.
Het logo van FedEx is waarschijnlijk bekendste logo met een verborgen boodschap. Het is een typografisch logo dat simpel en herkenbaar is, maar daarnaast ook nog eens een verborgen boodschap. Kijk maar eens tussen de ‘E’ en de ‘X’, waar de negatieve witruimte een pijl geeft. De pijl staat symbool voor de vooruitgang en snelheid van FedEx.
De naam van het merk Adidas is afgeleid van de oprichter, Adolf Dassler. Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. Het huidige logo bestaat uit drie strepen in een hoek die samen een driehoek vormen. Dit symboliseert een berg, die op zijn beurt de uitdagingen vertegenwoordigt die alle atleten moeten overwinnen. Iedere sporter begint onderaan de berg en bereikt met Adidas de top.
We blijven een beetje in de bergen. Toblerone is een chocoladereep die werd geproduceerd in Zwitserland. Op de achtergrond van het logo zie je een van de hoogste bergen van Zwitserland: de Matterhorn. De vorm van de Matterhorn staat symbool voor de vorm van de chocolade. De reep werd bedacht in 1908 in Bern. Als je goed kijkt zie je in de berg op het logo een beer, het symbool voor de Zwitserse hoofdstad.
Amazon is een groot e-commerce bedrijf uit Amerika. Op het eerste gezicht lijkt het logo van Amazon niets bijzonders te hebben, maar de gele pijl versterkt op twee manieren het Amazon merk. e eerste staart u recht in het gezicht: Amazon heeft alles wat je maar wilt, van A tot Z. De tweede zal veel minder opvallen; de pijl is ook een perfecte glimlach, omdat het bedrijf wil dat zijn klanten tevreden zijn. Ontworpen met in het achterhoofd de filosofie van het bedrijf.
Wikipedia is een online encyclopedie waar we allemaal wel eens gebruik van hebben gemaakt. Maar hebben we ook wel eens stilgestaan bij het logo? Waarschijnlijk niet. Je zult zien dat het logo bestaat uit een onafgemaakte wereldbol, maar dat er nog een aantal puzzelstukjes ontbreken. Deze ontbrekende puzzelstukjes staan symbool voor de kennis die nog ontbreekt om de wereldbol volledig te maken. Maar, zoals iedereen weet, kennis is oneindig en de puzzel zal dan ook nooit afgemaakt worden.
Het Toyotalogo met de 3 ovalen is in 1989 ontwikkeld. Officieel staan de binnenste twee ellipsen voor de band tussen merk en klant. De buitenste ovaal verbeeld dat het bedrijf wereldwijd actief is. Als je goed kijkt, zijn ook alle letters van de naam in het symbool verborgen. Creatief gevonden samenstelling van letters. Je moet er even je best voor doen, maar het klopt wel. Mooi logo ontwerp!
Het logo van de Tour de France – ook wel de Ronde van Frankrijk genoemd – heeft ook een sterk logo met een verborgen boodschap. In het logo is namelijk een fietsende wielrenner verstopt. Misschien ken je het logo al langer, maar is de wielrenner je nooit opgevallen. Zie je hem? De wielrenner wordt gevormd door de letter ‘R’. Hij rijdt op een fiets, waarbij de wielen worden gevormd door de letters “O”. De laatste “O” is geel gekleurd, dezelfde kleur als de trui die aan de winnaar van het evenement wordt gegeven.
Om een Nederlands tintje aan het artikel te geven: het logo van multinational Unilever. Unilever heeft een portfolio van bekende merken op het gebied van voeding, hygiëne en persoonlijke verzorging. Verschillende pictogrammen, die symbool staan voor producten die Unilever produceert, zijn in elkaar zijn geweven tot een U.
SoundCloud is een online audioplatform dat geluidsproducenten de mogelijkheid geeft hun origineel gecreëerde geluiden te uploaden, op te nemen, promoten en delen. In het logo van Sound Cloud gaan audiogolven over in een wolk. De wolk staat voor de cloud, oftewel online dienst. De verticale strepen symboliseren audiogolven, maar vanuit de psychologie weten we ook dat verticale strepen onbewust, hoge kwaliteit, vertegenwoordigt.
Het ontwerpen van een bedrijfslogo lijkt zo gemakkelijk. Het logo moet niet alleen opvallen en herkenbaar zijn, maar het moet dus ook een boodschap overbrengen op de doelgroep. Een leuke opdracht waar het jonge team designers van 53 Graden Noord graag bij helpt. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten!
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions.
Reacties
Reageer op dit bericht