Bekende logo’s met een verborgen boodschap

Door: Jeroen
Een logo is het uithangbord van een bedrijf. Spreekt het niet aan of past het niet bij de identiteit van het bedrijf? Dan is dat een gemiste kans. Wie denkt dat het ontwerpen van een logo simpel is, die heeft het mis.

Behalve dat het logo herkenbaar moet zijn, wil je ook een boodschap mee geven. Een leuke manier om dat te doen is een verborgen boodschap in het ontwerp van een logo te verwerken. In dit artikel bespreken en analyseren we 10 bekende logo’s met een verborgen boodschap. De één zal je bekender voorkomen dan de ander, maar het blijft interessant om te zien hoe bedrijven ook hun logo’s gebruiken om bepaalde boodschappen over te brengen..

1.      Hyundai en de handdruk voor een tevreden overeenkomst

hyundai.jpg

Een mooi merk dat steeds bekender wordt. Een logo ontwerp dat eenvoudig lijkt. Gewoon een cursief geschreven H. Nee, dus niet. Hier is echt over nagedacht. Het logo staat symbool voor twee personen die elkaar de hand schudden. Door de figuren strak vorm te geven ontstaat de letter H. Ideaal natuurlijk als de naam met een H begint. Met de handdruk symboliseren ze de band met de klant en uiteraard een tevreden koopovereenkomst.

2.      FedEx geeft de richting van de koers aan

fedex.jpg

Het logo van FedEx is waarschijnlijk bekendste logo met een verborgen boodschap. Het is een typografisch logo dat simpel en herkenbaar is, maar daarnaast ook nog eens een verborgen boodschap. Kijk maar eens tussen de ‘E’ en de ‘X’, waar de negatieve witruimte een pijl geeft. De pijl staat symbool voor de vooruitgang en snelheid van FedEx.

3.      Adidas laat je bergen overwinnen

adidas.jpg

De naam van het merk Adidas is afgeleid van de oprichter, Adolf Dassler. Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. Het huidige logo bestaat uit drie strepen in een hoek die samen een driehoek vormen. Dit symboliseert een berg, die op zijn beurt de uitdagingen vertegenwoordigt die alle atleten moeten overwinnen. Iedere sporter begint onderaan de berg en bereikt met Adidas de top.

4.      Toblerone en de verborgen beer in de Matterhorn

toblerone.jpg

We blijven een beetje in de bergen. Toblerone is een chocoladereep die werd geproduceerd in Zwitserland. Op de achtergrond van het logo zie je een van de hoogste bergen van Zwitserland: de Matterhorn. De vorm van de Matterhorn staat symbool voor de vorm van de chocolade. De reep werd bedacht in 1908 in Bern. Als je goed kijkt zie je in de berg op het logo een beer, het symbool voor de Zwitserse hoofdstad.

5.      Amazon van A tot Z een glimlach

amazon.jpg

Amazon is een groot e-commerce bedrijf uit Amerika. Op het eerste gezicht lijkt het logo van Amazon niets bijzonders te hebben, maar de gele pijl versterkt op twee manieren het Amazon merk. e eerste staart u recht in het gezicht: Amazon heeft alles wat je maar wilt, van A tot Z. De tweede zal veel minder opvallen; de pijl is ook een perfecte glimlach, omdat het bedrijf wil dat zijn klanten tevreden zijn. Ontworpen met in het achterhoofd de filosofie van het bedrijf.

6.      Wikipedia en de ontbrekende puzzelstukjes met kennis

wikipedia.jpg

Wikipedia is een online encyclopedie waar we allemaal wel eens gebruik van hebben gemaakt. Maar hebben we ook wel eens stilgestaan bij het logo? Waarschijnlijk niet. Je zult zien dat het logo bestaat uit een onafgemaakte wereldbol, maar dat er nog een aantal puzzelstukjes ontbreken. Deze ontbrekende puzzelstukjes staan symbool voor de kennis die nog ontbreekt om de wereldbol volledig te maken. Maar, zoals iedereen weet, kennis is oneindig en de puzzel zal dan ook nooit afgemaakt worden.

7.      Toyota met een beeld voor alle letters

toyota.jpg

Het Toyotalogo met de 3 ovalen is in 1989 ontwikkeld. Officieel staan de binnenste twee ellipsen voor de band tussen merk en klant. De buitenste ovaal verbeeld dat het bedrijf wereldwijd actief is. Als je goed kijkt, zijn ook alle letters van de naam in het symbool verborgen. Creatief gevonden samenstelling van letters. Je moet er even je best voor doen, maar het klopt wel. Mooi logo ontwerp!

8.      Tour de France en de fietsende wielrenner

tour-de-france.jpg

Het logo van de Tour de France – ook wel de Ronde van Frankrijk genoemd – heeft ook een sterk logo met een verborgen boodschap. In het logo is namelijk een fietsende wielrenner verstopt. Misschien ken je het logo al langer, maar is de wielrenner je nooit opgevallen. Zie je hem? De wielrenner wordt gevormd door de letter ‘R’. Hij rijdt op een fiets, waarbij de wielen worden gevormd door de letters “O”. De laatste “O” is geel gekleurd, dezelfde kleur als de trui die aan de winnaar van het evenement wordt gegeven.

9.      Unilever en haar producten verweven tot een U

unilever.jpg

Om een Nederlands tintje aan het artikel te geven: het logo van multinational Unilever. Unilever heeft een portfolio van bekende merken op het gebied van voeding, hygiëne en persoonlijke verzorging. Verschillende pictogrammen, die symbool staan voor producten die Unilever produceert, zijn in elkaar zijn geweven tot een U.

10.      SoundCloud en de online audiowolk

soundcloud.jpg

SoundCloud is een online audioplatform dat geluidsproducenten de mogelijkheid geeft hun origineel gecreëerde geluiden te uploaden, op te nemen, promoten en delen. In het logo van Sound Cloud gaan audiogolven over in een wolk. De wolk staat voor de cloud, oftewel online dienst. De verticale strepen symboliseren audiogolven, maar vanuit de psychologie weten we ook dat verticale strepen onbewust, hoge kwaliteit, vertegenwoordigt.

Wil je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?

Het ontwerpen van een bedrijfslogo lijkt zo gemakkelijk. Het logo moet niet alleen opvallen en herkenbaar zijn, maar het moet dus ook een boodschap overbrengen op de doelgroep. Een leuke opdracht waar het jonge team designers van 53 Graden Noord graag bij helpt. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions.

 

Reacties
0 berichten
Reageer op dit bericht
Ik ga akkoord met het privacy statement

Bekijk ook onze andere blogberichten:

27 november 2024
53 Graden Noord wordt implementatiepartner van Apicenter
Bij 53 Graden Noord zijn we altijd op zoek naar manieren om ondernemers en organisaties slimmer, efficiënter en succesvoller te laten ...
27 november 2024
Bestellen en betalen via Whatsapp
Wij zijn partner geworden van OrderLemon en zij zijn een initiatief gestart om een boost te geven aan het lokale ondernemerschap en dan met ...
27 november 2024
Wij zijn partner van Futy leadbots
Met de Leadbots van Futy zet je website bezoekers klantvriendelijk om in Leads, o.a. via WhatsApp, een Terugbelverzoek of een ...