Om op te vallen in de winkelstraat en aan hun naamsbekendheid te werken, zetten ondernemers al sinds jaar en dag vlaggen in. Dat is ook niet zo’n gekke keuze, want vlaggen zijn van nature uitermate geschikt om reclame mee te maken. Een wapperende vlag in de wind, liefst met een portie zonneschijn erop, is nu eenmaal een mooi gezicht.
Vlaggen trekken dan ook de aandacht, en ze doen dat op een heel handige manier: met je eigen bedrijfslogo of bedrijfsnaam. Dat zijn dus twee vliegen in één klap, want een vlag trekt niet alleen de aandacht, maar het brengt ook het bedrijf van de eigenaar onder de aandacht van iedereen die naar de vlag kijkt. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de populariteit van vlaggen al jarenlang onverminderd hoog is.
Veel bedrijfseigenaren vinden het echter lastig om een goede keuze te maken als het gaat om het aanbrengen van één of meerdere vlaggen buiten hun bedrijfspand. Er zijn ook veel keuzemogelijkheden, dus het is best begrijpelijk dat niet iedereen zomaar een goede beslissing kan nemen. Een goede keuze maak je in drie stappen.
Een groot bedrijfspand met een omvangrijke parkeerplaats voor de deur is natuurlijk iets anders dan een klein winkeltje in een drukke winkelstraat. Voor elke locatie is er wel een bijpassende oplossing te vinden om één of meerdere vlaggen te plaatsen, maar de eerste vraag om te beantwoorden is altijd waar de vlaggen precies moeten komen.
Staat je bedrijfspand direct aan de straat, dan is vaak de optie om vlaggen direct aan de gevel te monteren een hele goede. Dat kan met de alom bekende, rechthoekige vlaggen aan een eenvoudige vlaggenstok. De montage is dan ook relatief eenvoudig en er hoeven geen vlaggenstokken de grond in. Heb je een grote parkeerplaats of tuin tussen het pand en de straat? Dan is het vaak raadzaam om vlaggen aan palen zo dicht mogelijk aan de straat te plaatsen, om maximaal op te vallen bij voorbijkomend verkeer. Baniervlaggen (rechtopstaande, rechthoekige vlaggen) zijn dan erg geschikt.
Let op: in alle gevallen is het belangrijk om eerst te checken of er specifieke regelgeving is om rekening mee te houden. Dat vind je in de algemene plaatselijke verordening (apv) van je gemeente. Die is online raadpleegbaar op de website van de gemeente, dus zoek daar op ‘vlaggen’ en kijk of je aan regels gebonden bent. Die regels verschillen vaak per straat of gebied in een gemeente, dus let goed op!
Mag je geen vlaggenstokken in de grond of aan je gevel bevestigen, bijvoorbeeld omdat je een pand huurt? Dan zijn er nog tal van opties, zoals bijvoorbeeld verplaatsbare beachvlaggen. Voor elke situatie is vaak wel een oplossing, maar zorg dus dat je eerst helder hebt waar de vlaggen moeten of kunnen komen.
Een vlag ontwerpen doe je niet even snel tussendoor. Zomaar je logo op een vel canvas drukken, is natuurlijk een manier, maar dat zal niet het optimale rendement opleveren. Als je toch de moeite neemt om vlaggen te plaatsen, doe het dan liefst direct goed en ga voor een goed design.
Onderdeel van dat design is ook het formaat van de vlag. Over het algemeen geldt: hoe dichter bij de straat – zowel in de hoogte als in de lengte – hoe kleiner de vlag kan blijven. Groter is niet altijd beter. Hoe groter de vlag, hoe meer wind er moet staan om ‘m te laten wapperen. Grotere vlaggen maken bovendien meer lawaai als het hard waait, wat vaak niet handig is. Het is niet zozeer van belang om een grotere vlag te hebben dan je concurrenten, maar om een mooiere vlag te hebben. Besteed dus voldoende zorg aan een fraai design en schakel professionele hulp in als je de benodigde kennis en ervaring niet in huis hebt!
Goedkope vlaggenboeren kunnen voor weggooiprijzen Chinese rommel leveren, maar om uiteenlopende redenen wordt dat een steeds slechter idee. Niet alleen gaan dit soort vlaggen, vaak gemaakt met goedkope stoffen, ontzettend snel stuk (bijvoorbeeld na een paar ferme windvlagen), maar ze verkleuren ook terwijl je ernaar kijkt. En bedenk zelf: weinig aangezichten zijn treuriger dan en compleet verkleurde vlag die zielig staat te wapperen in de wind.
Een kwalitatief goede vlag is wat duurder in de aanschaf, maar is op lange termijn goedkoper. Hij gaat niet stuk, verkleurt niet en kan dus meerdere seizoenen worden ingezet. Vergis je niet: vlaggen vangen veel wind en krijgen veel te verduren, dus er is goed materiaal nodig om ze lang mee te laten gaan.
Uiteraard is er op het gebied van duurzaamheid ook het milieu-aspect. Steeds meer bedrijven willen sowieso alleen nog maar met duurzame producten en materialen werken en klanten verwachten dit ook steeds vaker van de partijen waarmee ze zakendoen. Reden te meer om voor een kwalitatief hoogwaardige, duurzame oplossing te kiezen.
Hulp nodig bij het kiezen, laten ontwerpen en monteren van vlaggen bij jouw bedrijfspand? Bij 53 Graden Noord bieden we totaaloplossingen, van eerste schets tot eindmontage. Neem vrijblijvend contact met ons op en we bespreken graag de nieuwste mogelijkheden!
Reacties
Reageer op dit bericht